23 września 2019
  • Home
  • Finanse
  • Pracownicze plany kapitałowe – jak przygotować się do ich wprowadzenia?
Pracownicze plany kapitalowe – jak przygotowac sie do ich wprowadzenia

Pracownicze plany kapitałowe – jak przygotować się do ich wprowadzenia?

By on 16 maja 2019 0 68 Views

Dla niespełna 3 milionów polskich firm nadchodzi okres wielkich zmian. Od połowy tego roku zacznie się wprowadzanie w życie nowego sztandarowego pomysłu rządu na emerytury. Dla firm oznacza to wiele nowych obowiązków. Z czym będzie to się wiązało? Jak już dzisiaj można się przygotować?

Pracownicze plany kapitałowe – co to właściwie jest?

W skrócie jest to nowy pomysł, zakładający, że zarówno pracownik, pracodawca, jak i państwo będą się składać na przyszłą emeryturę. W założeniach ma to przynieść wyższe świadczenia emerytalne, ale już od chwili wprowadzenia przyniesie dodatkowe zobowiązania. Każda firma, która ma co najmniej jednego pracownika (zarówno na umowie o pracę, umowę-zlecenie czy umowę agencyjną) będzie musiała utworzyć Pracowniczy Plan Kapitałowy dla pracowników. Wiąże się to z wyborem odpowiedniej instytucji finansowej i zawarcia z nią umowy. Pracodawca będzie musiał w imieniu i na rzecz zatrudnionych podpisać umowę, a później obliczać składki i uiszczać je w terminie. Choć ostateczna decyzja dotycząca wyboru instytucji opiekującej się planami należy do pracodawcy (spośród spełniających kryteria Funduszy Inwestycyjnych, Funduszy Emerytalnych i Zakładów Ubezpieczeniowych), to będzie musiał dokonać decyzji w porozumieniu ze związkami zawodowymi lub reprezentacją pracowniczą. Kolejny obowiązek to zbieranie i archiwizowanie związanych z programem dokumentów.

PPK – jak się przygotować?

Wprowadzenie pracowniczych planów kapitałowych nastąpi bardzo gwałtownie – już 1 lipca 2019 około 3000 firm zatrudniających ponad 250 będzie musiało rozpocząć oszczędzanie na rzecz przyszłych emerytur. Od 1 stycznia 2020 roku liczba podmiotów objętych tym obowiązkiem wzrośnie do kilkunastu tysięcy. Możemy sobie wyobrazić, jak wielkie poruszenie na rynku to wywoła. Niezwykle trudno będzie znaleźć brokera lub biuro rachunkowe mogące od ręki obsłużyć nasze przedsiębiorstwo. Dlatego mądrze jest się na to przygotować, nawiązując współpracę z biurem rachunkowym już dziś. Dzięki temu, kiedy przyjdzie kolej również na nasze przedsiębiorstwo, będziemy mogli spokojnie i w uporządkowany sposób rozpocząć realizację PPK, bez zbędnego zamieszania, mogącego przynieść błędy i złe decyzje.

Ile to będzie kosztowało?

Jakie koszty będzie musiał wnieść pracodawca w ramach swojego obowiązku w ramach PPK? Zgodnie z regulacjami będzie to minimum 1,5% wynagrodzenia brutto. Maksymalnie pracodawca może dołożyć dodatkowo do 2,5% i z pewnością wiele korporacji będzie chciało wykorzystać tę możliwość dla kreowania swojego wizerunku. Inne koszty związane będą także m.in. z wymianą oprogramowania kadro-księgowego, z czym również nie warto zwlekać, gdyż firmy informatyczne mogą być przeciążone w momencie, gdy taki obowiązek powstanie. Pojawi się również szereg nowych dokumentów, deklaracji i oświadczeń, dlatego większe przedsiębiorstwa być może będą zmuszone do zwiększenia załogi kadrowej.

Koszty poniesione przez pracodawcę w ramach Pracowniczego Planu Kapitałowego nie są wliczane do podstawy, od której obliczane są składki emerytalno-rentowe. Dzięki temu pracodawcy poniosą delikatnie niższe koszty wprowadzenia programu.

Pracownicze Plany Kapitałowe przynoszą firmom nowe możliwości, jak i obowiązki. Pojawią się nowe sposobności kreowania wizerunku, jako zaangażowanego i troskliwego pracodawcy. Pracownikom może pomóc w odłożeniu większych sum na przyszłą emeryturę. Z drugiej strony przybędzie wiele nowych obowiązków dla pracowników administracyjnych. Ich pracę możemy ułatwić, delegując część obowiązków do zewnętrznego biura rachunkowego.

Źródło: mddp-outsourcing.pl – księgowa po angielsku

  Finanse