28 marca 2024
  • Home
  • Life Style
  • Jak smarować łańcuch motocyklowy – co robić, a czego unikać?
smarowanie-lancucha-motocyklowego

Jak smarować łańcuch motocyklowy – co robić, a czego unikać?

By on 10 lipca 2019 0 656 Views

Czyszczenie i smarowanie łańcucha motocyklowego należą do tych czynności, którymi jesteśmy w stanie zająć się sami. Niestety, często błędnie przeprowadzamy całą tę procedurę lub ją zaniedbujemy, przez co ryzykujemy, że nasz łańcuch będzie zużywał się w zdecydowanie szybszym tempie.

Jak smarować łańcuch motocyklowy – co robić?

Przyjmuje się, że smarowanie łańcucha motocyklowego powinno odbywać się co około trzysta do pięciuset przejechanych kilometrów lub po każdej jeździe na wilgotnej, deszczowej nawierzchni. Warto zadbać o jego stan, ponieważ suchy łańcuch traci swoje właściwości, przez co szybciej musielibyśmy liczyć się z koniecznością kupna nowego, a to często może wiązać się z niemałymi kosztami.

Przed rozpoczęciem pracy nad łańcuchem motocykla, przygotujmy sobie wszelkie niezbędne do tego produkty, takie jak: kilka szmatek, rękawiczki, szczotka czyszcząca, środki do czyszczenia i do smarowania łańcucha. Nim jeszcze przejdziemy do smarowania, po uprzednim skontrolowaniu stanu i naciągu łańcucha, musimy go stosownie wyczyścić. Najlepsza do tego będzie specjalnie przeznaczona do tego celu wydajna chemia motocyklowa. Dostępna jest do nabycia w wygodnym sprayu. Cena takiej to od około 30 złotych do około 50 złotych. Po użyciu preparatu pocierajmy łańcuch delikatnie, ale dokładnie szczotką, a następnie przetrzyjmy ścierką, aby uzyskać satysfakcjonujący rezultat. Odczekajmy, aż wyschnie. Smarowanie go, gdy wciąż jest wilgotny, grozi pojawieniem się korozji.

Decydując się na smarowanie łańcucha motocyklowego, korzystajmy z renomowanych produktów oficjalnych producentów. Ponownie świetnym wyborem będą spraye,w których mieści się odpowiednio gęsty i lepki smar do łańcucha. Używając stopki centralnej lub podnośnika, smarujmy łańcuch na jego wewnętrznej stronie. Obracajmy tylnym kołem, aby lepiej rozprowadzić smar ipone, również po zębatkach. Zadbajmy o to, aby dokładnie rozprowadzić spray na każde ogniwo. Aby nie spowodować niechcianego zrzucania smaru z łańcucha, pamiętajmy o tym, by w trakcie smarowania złapać go szmatką od spodu. Gdy zakończymy już cały proces, odczekajmy do około piętnastu minut. Jest to czas na to, by smar na trwałe się przykleił.

Zalety dbałości o stan łańcucha motocyklowego

Regularne, właściwe naciąganie, czyszczenie i smarowanie łańcucha motocyklowego niesie ze sobą wiele korzyści, dlatego warto dbać o jego prawidłową konserwację. Do najważniejszych zalet, z jakimi się to wiąże, należą między innymi:

  • Wzrost bezpieczeństwa (zmniejszenie ryzyka zerwania się łańcucha w czasie jazdy).
  • Przedłużenie żywotności i właściwej sprawności łańcucha.
  • Oszczędność środków finansowych (zdecydowanie rzadsza wymiana tego podzespołu).
  • Wydłużenie żywotności i podtrzymanie wydajności całego układu napędowego.
  • Ochrona przed korozją.
  • Mniejsze zużycie rolek i tulejek.

Jak smarować łańcuch motocyklowy – czego nie robić?

Smarując łańcuch motocyklowy, nie korzystajmy z oleju przekładniowego. Może to bowiem źle na niego oddziaływać. Nie myjmy go żadnymi innymi agresywnymi preparatami (przykładowo rozpuszczalniki organiczne niszczą O-ringi). Nie słuchajmy porad ani zaleceń niezaufanych mechaników, którzy oferują nam niesprawdzone domowe sposoby. Pamiętajmy, że odpowiednie smarowanie to zwiększenie bezpieczeństwa. Nie ma zatem co szukać w tej kwestii możliwości dużych oszczędności. Pod żadnym pozorem nie czyścimy też łańcucha myjką ciśnieniową. Z powodu wysokiego ciśnienia wody, wypłukuje ona smar. Może też źle oddziaływać na ogniwa. Warto pamiętać, aby nie jeździć na motocyklu, nim smar się odpowiednio nie wchłonie (należy odczekać w tym celu do około piętnastu minut).