14 listopada 2018
Esencje zapachowe w sklepach chwytem marketingowym!

Esencje zapachowe w sklepach chwytem marketingowym!

By on 2 sierpnia 2018 0 30 Views

Aromamarketing – marketing, który zniewala i daje maksimum przyjemności 

Marketing zapachowy, zwany w skrócie aromamarketingiem jest dziedziną marketingu sensorycznego, czyli opartego na naturalnym, biologicznym działaniu naszych zmysłów. O ile jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia do dziedziny marketingu sensorycznego zaliczano głównie włączanie elementów dźwiękowych i muzykoterapeutycznych, teraz absolutnym hitem jest zdobywanie przychylności i lojalności klientów poprzez aromatyzowanie pomieszczeń handlowych sklepów za sprawą esencji zapachowych rozpylanych przez specjalnie skonstruowane i zaaranżowane dyfuzory. Aromamarketing włączany jest w strategie handlowe ekskluzywnych marek, przede wszystkim ubraniowych, choć elementy aromaterapii stosują również w swych pomieszczeniach biurowych firmy i korporacje. Zapach jako chwyt marketingowy jest niezwykle skuteczny, gdyż oddziałuje on wprost na zmysł powonienia połączony z najstarszą częścią naszego mózgu, zwaną węchomózgowiem. Węchomózgowie odpowiada za szereg reakcji pierwotnych, w tym przychylną lub agresywną postawę wobec miejsc, osób i sytuacji. Prawidłowo skonstruowany aromamarketnig w sklepie jest w stanie znacząco podnieść ilość pozytywnych decyzji zakupowych, jak również zbudować – opartą na reakcji biologicznej owego węchomózgowia – więź klienta ze sklepem. Sytuacja taka owocuje powstaniem lojalności wywodzącej się z pozytywnego bodźca zapachowego. W tym celu zresztą powstał aromamarketing, by uwodzić zapachem, zapachem skłaniać do decyzji o zakupie oraz tą samą strategią przekonywać do powrotu do źródła przyjemności. Aromamarketing to marketing, który zniewala klienta, dając mu maksimum przyjemności podczas zakupów.

Esencje zapachowe – sztuka kompozycji zapachu, sytuacji i pozytywnych skojarzeń

Sklepy stosujące aromamarketing wyposażane są w specjalistyczne dyfuzory, zaopatrzone w odpowiednie esencje zapachowe, które rozpylane będą następnie w różnych miejscach powierzchni handlowych. Esencje zapachowe w sklepach z nowoczesną technologią opierane są na innych nutach zapachowych niż na przykład w sklepach bieliźniarskich. To pozornie oczywista różnica, jednak poprawny dobór zapachu do charakteru świadczonej usługi sprzedażowej wymaga wiedzy o naszych klientach, ich gustach, a nawet osobistych uwarunkowaniach wynikających z kultury pochodzenia. Specjaliści w dziedzinie aromarketingu dobierają esencje zapachowe w oparciu o szereg zmiennych. Obecnie jako zapach wyjątkowy, a jednocześnie uniwersalny kulturowo polecana jest esencja lawendowa. Lawenda bowiem nie tylko oczyszcza drogi oddechowe, ale daje natychmiastowe wrażenie czystości, odprężającej atmosfery i relaksu kryjącego się za wizytą w danym sklepie. W sklepach z ekskluzywnymi produktami zalecane są esencje zapachowe zbudowane na nutach lilii, piżma i drzewa sandałowego. Jak się okazuje zadowalają one obie płci klientów. Produkty typowo kobiece świetnie sprzedają się w obecności słodkich, jabłkowych, malinowych lub różanych esencji zapachowych. Szczególnie dobrze zapach intensywnych, świeżych róż wspiera sprzedaż bielizny biustonoszowej. Esencje zapachowe kojarzące się z lasem dobrze wspierają zakupy domowe i wnętrzarskie. Wiedzą o tym doskonale właściciele sklepów z wyposażeniem wnętrz. Prawdopodobnie atawizm czystości, bezpieczeństwa i ochrony, jak zapewniał naszym przodkom las wysyła pozytywne informacje do podświadomości klientów robiących tego typu zakupy. Bez względu na szczegóły rozstrzygnięć w zakresie optymalnego doboru esencji zapachowych do rodzaju sklepu, pewnym jest, że marketing zapachowy ma przed sobą przyszłość, bo zapach oddziałuje najsilniej na nasze ludzkie zmysły.