25 kwietnia 2019
  • Home
  • Firma
  • Czas dostawy w transporcie międzynarodowym – od czego zależy
Czas dostawy w transporcie międzynarodowym – od czego zależy

Czas dostawy w transporcie międzynarodowym – od czego zależy

By on 18 stycznia 2019 0 27 Views

Intensywny rozwój branży transportowej i nowoczesne rozwiązania pozwalają na dostarczanie przesyłek w praktycznie każde miejsce na świecie. Produkty docierają do odbiorców coraz szybciej, lecz warto wiedzieć, że w przypadku transportu międzynarodowego i międzykontynentalnego czas przewozu może się znacznie wydłużyć. Od czego zależy czas dostawy w transporcie międzynarodowym?

Istotne formalności w transporcie międzynarodowym

Każdy transport międzynarodowy wiąże się z koniecznością dopełnienia odpowiednich formalności. W zależności od przepisów panujących w danym kraju, wymagane będą różne dokumenty, opłaty celne i podatkowe w różnej wysokości czy też świadectwa pochodzenia towarów w przypadku niektórych produktów. Konieczność odbycia odprawy celnej również wydłuża cały proces, zwłaszcza w sytuacji, kiedy towar musi przekroczyć kilka granic.

W transporcie międzynarodowym najszybciej docierają towary z miejsc leżących blisko siebie a także towary przewożone na terenie Unii Europejskiej. Procedury celne znacznie wydłużają czas dostarczenia towaru do odbiorcy, a wymiana handlowa na terenie Unii Europejskiej odbywa się zdecydowanie sprawniej. Czas oczekiwania na przesyłkę na terenie Europy wynosi od 1 dnia do nawet tygodnia, w zależności od miejsca nadania i odbioru towaru.

Szybkość dostawy może być różna, jeśli transport towarów będzie odbywał się z wykorzystaniem różnych jednostek ładunkowych. Wykorzystanie jednej i tej samej jednostki ładunkowej, jak na przykład kontenera, może zdecydowanie przyspieszyć cały proces. Przewóz ładunków w kontenerze nie wymaga w takiej sytuacji dodatkowych przeładunków i magazynowania towaru, co usprawnia cały przewóz.

Środki transportu gwarantujące najszybszą dostawę

Czas dostawy uzależniony jest przede wszystkim od rodzaju środka transportu, jakim przewożony jest towar. Zdecydowanie najszybszym środkiem transportu jest obecnie samolot, lecz z racji tego, iż jest to rozwiązanie najdroższe, nie w każdym przypadku będzie się sprawdzać. Transport drogą powietrzną jest szybki nie tylko ze względu na techniczne możliwości maszyn, ale również ze względu na brak konieczności odprawy celnej przy przekraczaniu kolejnych granic, poza granicą w kraju docelowym.

Jednym z szybszych środków transportu jest także kolej, która gwarantuje wysoką punktualność, z racji braku czynników, które mogłyby potencjalnie opóźnić podróż. Pociągi towarowe dosyć sprawnie przekraczają granice, a jeśli czas jest kluczowy, to istnieje możliwość skorzystania z usługiekspresowych pociągów towarowych – są one zdecydowanie szybsze, niż standardowe i najczęściej wykorzystywane są w transporcie pomiędzy Azją a Europą. Modernizacja trasy kolejowej wzdłuż dawnego Jedwabnego Szlaku łączącego Europę z Bliskim Wschodem i Chinami pozwala na niezakłócony transport na dalekich odcinkach.

Najdłuższy czas dostawy w transporcie międzynarodowym

Wolniejsze, ale wciąż stosunkowo szybkie są samochody ciężarowe, które są najbardziej powszechnym środkiem transportu. Jest to jednak rozwiązanie obciążone dużym ryzykiem opóźnień z uwagi na możliwe korki, nieplanowane postoje, niesprzyjające warunki atmosferyczne czy też przymusowe,  wynikające z przepisów, przerwy przeznaczone na odpoczynek kierowców. W zależności od stopnia zurbanizowania danego terenu i odpowiednio przygotowanych dróg ekspresowych, czas przewozu może się znacząco różnić.

Najdłuższego jednak czasu dostawy należy oczekiwać, kiedy głównym środkiem transportu jest statek morski. Jest to zdecydowanie najwolniejsze rozwiązanie, wykorzystywane przede wszystkim w transporcie międzykontynentalnym i pomiędzy lokalizacjami oddzielonymi dużymi zbiornikami wodnymi. Stalowe kontenery, którymi przewożone są ładunki przez kontenerowce, bardzo często muszą czekać na zapełnienie, aby zostać wysłane w podróż, co również wydłuża czas dostawy. Wybór taniego armatora może oznaczać także opóźnienia, jeśli statek będzie zawijał po drodze do każdego możliwego portu.

Źródło: Symlog – Transport Międzynarodowy

  Firma